Det norske industrieventyret som ble til en global miljøsuksess

TOMRA er et av de virkelige store norske industrieventyrene. Selskapet har etablert seg som ledende innen utvikling av panteautomater og sorteringsteknologi innenfor gjenvinning, matprosessering og gruvedrift.

Med sitt hovedkontor i Asker har de på et globalt basis 3550 ansatte, en omsetning på ca. 7,4 milliarder og en ledende posisjon i alle forretningsområdene sine. ItumX har vært TOMRA sin hovedsamarbeidspartner på web siden 2014 og bistår i videreutvikling av selskapets digitale satsning over hele verden.

ItumX  forsto hva vi ville
I følge kommunikasjonsdirektør Andrew Young ble ItumX valgt på grunn av kompetansebredde og erfaring med Sitecore:

«ItumX ble valgt som vår partner fordi selskapet har erfarne Sitecore-utviklere og rådgivere som kan være med å bygge TOMRA sitt digitale brand ved hjelp av smarte løsninger på nettsiden. Deres rådgivere og arkitekter forstår våre behov og finner gode løsninger som passer oss»

Samarbeidet startet med flere workshops der vi sammen med TOMRA definerte digitale målsetninger som var retningsgivende for den videre utviklingen av nettsiden. De forretningsmessige målene ble konvertert til digitale målsetninger og UX-designerne våre utviklet wireframes og design som gjør målsetningene operative.

ItumX ble valgt som vår partner fordi selskapet har erfarne Sitecore-utviklere og rådgivere som kan være med å bygge TOMRA sitt digitale brand ved hjelp av smarte løsninger på nettsiden. Andrew Young  Kommunikasjonsdirektør, TOMRA

Weboptimalisering som gir bedre brukeropplevelser

Et av konverteringsmålene på TOMRA sin nettside var at besøkende skulle ta kontakt med salgspersoner ved hjelp av et kontaktskjema eller kontaktbanner. Siden dette var kritisk innhold knyttet til et viktig kommersielt mål for TOMRA, utviklet vi flere varianter av kontaktbanneret og benyttet oss av Sitecore sitt innebygde testverktøy for A/B-testing.


Sitecore sitt testverktøy gir oss muligheten til å teste ut ulike varianter av et innhold mot brukerne av nettsiden og finne ut hvilken variant som fører til konvertering eller verdsettes av bruker. I Sitecore sitt redaktørpanel kan du følge med på hvilke av variantene som scorer best iht. en rekke variabler (klikk, målkonverteringer, fluktfrekvens mm) Testen ga et tydelig svar på hvilke av variantene som ga best konvertering. Ved å la faktisk brukeradferd på nettsiden være bestemmende for hvilket banner som skulle brukes, kan vi være mer sikre på at din digitale kommunikasjon er effektiv og gir verdi.






Et annet effektivt redskap i Sitecore sin verktøykasse er personalisering. Sitecore samler store mengder data om brukeren og basert på denne kunnskapen kan vi tilpasse presentasjonen av innholdet på nettsiden etter brukeres unike behov. I TOMRA sitt tilfelle har vi satt opp personaliseringsregler knyttet til geografi. Med Sitecore geolokalisering kan vi se hvor bruker kommer fra og kan presentere innhold som er relevante for den aktuelle brukeren, avhengig av regional tilhørighet. På den australske siden til TOMRA, har vi satt opp regler som gjenkjenner brukere fra en spesifikk region og kan per automatikk presentere unikt innhold til disse brukerne. Personalisering er et virkemiddel som, hvis brukt riktig, erfaringsmessig gir høy konverteringsrate og verdi. 


Steget inn i fremtiden med Sitecore 9

I 2019 ønsker TOMRA å ta steget videre inn i fremtiden og oppgradere til Sitecore 9, hvor Sitecore blant annet introduserer maskinlæring og et nytt og svært brukervennlig redaktørgrensesnitt. Dette vil bli en del av et større prosjekt hvor de skal evaluere hvordan de kan forbedre både brukeropplevelsen og verdiskapelsen av sitt nettside.

 

TA KONTAKT

Ønsker du å ta en prat med oss? Ta kontakt!

Keith Johansen
Keith Johansen Salgsdirektør [+47] 924 37 980 kfj@itumx.no