Hvordan skriver man gode alt-tekster?

Hva du gjøre, hva du bør gjøre, hva du bør unngå? 11 smarte huskeregler for gode alternative bildetekster.

Titt og ofte får vi som jobber med innhold, markedsføring og universell utforming, spørsmål om dette med «alt-tekster».

Alt-tekster står for alternative tekster og meningen er at de skal  gir et tekstlig alternativ til ikke-tekstlig innhold på nettsider.

Det er mange regler og krav å forholde seg til innen universell utforming, altså det å gjøre en digital løsning tilgjengelig for alle, uavhengig funksjonsnivå og situasjon, og en viktig del av dette handler om disse alternative bildetekstene.

Først vil vi bare begynne med å si at faget universell utforming er komplekst, og at det trenger både teknisk kunnskap og en god dose menneskelighet og erfaring.

For det første er det ikke bare «trykke på en knapp» for å klare oppfylle de 35 av 61 suksesskriteriene i WCAG-standarden som nå er lovpålagt. For det andre handler det om å kunne se merverdien av å tenke mer tverrfaglig på enkelte av reglene.

Vi skal forklare mer om det senere, men først en liten oversikt.

Denne artikkelen vil ta for seg følgende:

  • Hva er en alt-tekst?
  • Hvorfor er alt-tekster viktig?
  • Unntak fra regelen.
  • Hva er en god alt-tekst?
  • Hva bør du unngå når du skriver alt-tekster?
  • Det emosjonelle aspektet ved alt-tekster.
  • Sjekkliste før og etter du laster opp et bilde.

 

Hva er en alt-tekst?

 

Ordet «alt-tekst» står altså for «alternativ tekst» og i bunn og grunn handler det om at alt som ikke er ren tekst, for eksempel bilder, lyd og videoer, skal ha et tekstalternativ.

(Ja, det gjelder også podcaster og filmer, men i denne artikkelen skal vi konsentrere oss om bilder).

Bildene dine trenger nemlig en supplerende og meningsbærende tekst som skal beskrive motivet på best mulig måte for de som ikke kan se det.

For alle 1.1.1-nivå kravene som må oppfylles, besøk nettsidene til UU-tilsynet. 

Obs. Husk at alt-tekster ikke er det samme som captions (engelsk ord for bildetekstene du legger under et bilde og er synlig for leseren).

Det er fristende å skrive det samme som både caption og alt-tekst, men de har på mange måter ulike målgrupper og formål.

For å illustrere forskjellen, kan vi ta utgangspunkt i følgende bilde:

To kokker legger siste finish på menyen som består av østers og laks med urtesaus
Foto: Pexels

En mulig bildetekst kunne vært: «Kjøkkensjef Navn Navnesen (til venstre) og førstekokk Ola Nordmann (til høyre) forbereder kveldens hovedrett. Foto: Kari Nordmann».

Alt-teksten kunne for eksempel da ha blitt: «To kokker legger siste finish på kveldens forrett som består av østers og laks med urtesaus».

De to ulike tekstene hjelper leseren på forskjellige måter.

 

Hvorfor er alt-tekster viktig?

Et bilde sier mer enn tusen ord sies det, og ordtaket gjelder også på nett.

En riktig bruk av bilder og visuelle virkemidler kan gjøre innholdet på en nettside bedre gjennom å blant annet:

  • Fortelle en historie.
  • Formidle et budskap.
  • Gjøre teksten mer tilgjengelig ved å bryte den opp.
  • Vekke følelser.

 

Bilder og grafikk formidler komplekse ting på en umiddelbar og effektiv måte som er vanskelig å klare kun ved hjelp av tekst.

Bilder kan også supplere og utdype et budskap, og være til hjelp for brukere som kan ha utfordringer med å lese.

Men, ikke alle kan se bildene du har på nettsiden din. Derfor må du alltid ha en tekst som beskriver bildets innhold eller funksjon. En skjermleser, som er et hjelpemiddel en blind eller svaksynt bruker for å få tilgang til nettsiden din, vil da finne tekstalternativet og lese den opp for brukeren.

Søkemotorer som Google kan heller ikke se bildene dine, og de bruker alt-teksten for å kunne vurdere hva et bilde er, og hvordan de forholdet seg til et søk.

Derfor har alt-tekster også et viktig SEO-perspektiv. Du må kunne gjøre bildene tilgjengelig for søkemotorene

Lar du alt-tekstfeltet stå tomt, kan du risikere at skjermleseren heller leser opp bildets filplassering og filnavn i stedet, og «IMG1234» og det gir jo overhodet ingen mening, verken for mennesker eller søkemotorer.

Unntak fra regelen


Men. Det finnes situasjoner hvor slike alternative bildetekster ikke er nødvendig, og her kommer artikkelens første huskeregel.

1. Ikke alle bilder trenger alt-tekster.

Er bildene du bruker kun til pynt og ikke gir en ekstra mening til innholdet, så trenger du ikke alt-tekster. Det blir bare overflødig.

Et eksempel på dette er stockbilder.

Bilder som bare er til pynt, skal ha en tomt alt-attribut (alt=""). Enda bedre er det om disse bildene er lagt inn ved hjelp av CSS. (Cascading Style Sheets er et språk som brukes til å definere utseende på filer skrevet i HTML eller XML.)

Hva er en god alt-tekst?


En god alt-tekst skal gi mening, være spesifikk, relevant og formidle budskapet du vil kommunisere.

 

2. En god alt-tekst er meningsbærende i seg selv.

Indirekte betyr dette at du har en godt gjennomtenkt hensikt bak det å bruke et spesifikt bilde. Bildet har et budskap, en tanke bak bruken, som teksten alene ikke klarer å formidle. Den tilføyer innholdet noe ekstra.

Husk å inkludere viktig informasjon.

Brukes bildet som en lenke skal den ha en alternativ tekst som er fullt beskrivende for lenkens mål, uavhengig av bildets motiv. Det holder for eksempel ikke å skrive "Facebook" hvis målet er den spesifikke virksomhetens side på Facebook. I slike tilfeller skal du beskrive lenkens mål og ikke bildets motiv.

 

3. Alt-teksten er beskrivende nok.

Her kommer en liten øvelse. Finn et bilde, lukk øynene og beskriv bildet med dine egne ord til en fiktiv person. Si det gjerne høyt. Utelat unødvendige fyllord. Vær spesifikk og hold det kort.

Hva er egentlig relevant for at du skal få formidlet budskapet i bildet godt nok?

Hvilken informasjon vil brukeren gå glipp av om bildebeskrivelsen ikke lå der?

Spiller det for eksempel en rolle hvilken årstid det er på det følgende bildet, hvilken farge det er på jakkene, eller hvor bildet er tatt?

En kvinne prøver å sjekke inn på et hotell midt i julestria mens et barn maser og drar i jakken hennes.
Lei av stress og julemas? Unn deg et hotellrom i dag. Foto: Pexels

Hva med de mange detaljene på dette nærbildet av et møte som finner sted?
En kvinne viser et diagram under et planleggingsmøte.
Godt samarbeid er nøkkelen til suksess. Foto: Pexels


Vi som jobber med innhold, må hele tiden vurdere om denne informasjonen er avgjørende og relevant for sluttbrukeren.

 

4. Maks 125-150 tegn.

Dette er en huskeregel som kan være litt vanskelig å forholde seg til, spesielt for de av oss som er glade i å male med ordene vi bruker.

Men for å holde beskrivelsen så tydelig, brukervennlig og kortfattet som mulig, er du nødt til å begrense deg. Skipp de unødvendige detaljene, fatt deg i korthet og vær spesifikk.

Still deg rett og slett spørsmålet: kan jeg skrive dette med færre ord?

Det å skrive gode alt-tekster handler om å finne en balanse mellom essensiell informasjon og lengde.

Men, prøv for all del å la setningen flyte litt. «Bil. Gjørme» formidler kanskje noe av det du vil si, men «en Jeep Wrangler som karer seg gjennom dyp gjørme i ulendt terreng» får kanskje bildets budskap bedre gjennom?

en Land Rover som karer seg gjennom dyp gjørme i ulendt terreng
En Land Rover gjør deg i stand til å utforske nye territorier og utfordre det ukjente. Foto: Pixabay

 

5. Bruk normale komma- og punktumregler.

Språkrådet sier det på denne måten: «Husk at vi setter komma for at det skal bli lettere å lese, ikke for at det skal bli vanskeligere å skrive».

Er du usikker, besøk sidene deres her. 

 

6. Skipp informasjon om opphavsrett eller fotoakkreditering.

Dette bruker du feltet for captions til – om det er aktuelt.

 

7. Inneholder bildet kompleks informasjon, forklar mer andre steder.

I enkelte tilfeller kan 125 tegn bli for lite. Bilder som inneholder infografikk, flytskjemaer, diagrammer, statistikk, eller for eksempel sider fra en presentasjon, er gode eksempler på dette. Her bør du gi leseren muligheten til å finne en forklaring på bildene et annet sted på siden.

Prøv heller å formidle innsikten, som for eksempel «et diagram som viser prosentvist salg av is i juli. Sjokolade 43%, vanilje 31 %, mango 18 % og pistasj 8 %».

Se gjerne Penn State University’s guide for å skrive alt-tekster for komplekse bilder. 

 

Hva bør du unngå når du skriver alt-tekster?

En dårlig alt-tekst er overflødig, ufullstendig (eller mangelfull om du vil), uhjelpsom, overfladisk, irrelevant og uinteressant. Sagt på en annen måte: irriterende.

Slike bildetekster kan rett og slett forvirre og fremmedgjøre folk som er avhengig av hjelpemidler, og det vil vi jo ikke ha noe av.

8. Skipp ordene «et bilde av», «en illustrasjon av», «fotografi».

Skjermleseren fikser dette automagisk for deg. Kjekt, ikke sant? Det gir deg jo mer plass til mer verdifulle og beskrivende ord.

Unntaket er om du for eksempel viser et bilde av et maleri.

9. Ikke fyll alt-teksten med søkeord / nøkkelord.

Joda. Alt-tekster er som sagt viktige for SEO, men ikke fall for fristelsen å dumpe nøkkelordene dine i ethvert bilde du bruker. Ordene må komme naturlig.

 

10. Alt-teksten er for lite beskrivende.

I regel nummer fire gav vi deg en makslengde og ba deg fatte deg i korthet. Men noen ganger kan det bli i korteste laget.

«Mennesker på fjelltopp» beskriver kanskje motivet på en grei måte, men får det frem poenget hvis bildet er ment til å representere muligheten til å bestige Preikestolen eller å oppleve en spektakulær norgesferie?

En kvinne sitter ytterst på tuppen av det svimlende fjellplatået Preikestolen. Preikestolplatået, som er nesten helt flatt på toppen, kan se ut som den er skåret ut med kniv og den ytterste fjellveggen stuper loddrett ned i sjøen som ligger 604 meter lenger ned.
Preikestolen er en av Rogalands best besøkte attraksjoner – og et av landets mest spektakulære fotomotiver. I 2011 ble Preikestolen kåret til et av verdens mest spektakulære utsiktspunkter av både CNN og Lonely Planet. Foto: Wikipedia.

 

Merknad: alt-tekstene er altså ikke stedet hvor du driver med reklame eller påfyll av nøkkelord, men skal du selge en t-skjorte i nettbutikken din, holder det ikke med en alt-tekst som kun beskriver varen.

I eksemplet under hentet fra en fiktiv nettside er alt-teksten «Pineapple Berry - SMALL BOYS - Topper kortermet – italian night».

Teksten nevner varemerke, målgruppe (?), form og farge (som kanskje ikke sier seg selv), men utelater det viktigste: at genseren har et bilde av en hamster som løfter en kettlebell på seg.

Og akkurat det siste er jo viktig om kunden vil kjøpe genseren eller ei. Ikke alle vil føle seg komfortable med å gå rundt i en t-skjorte med en vektløftende hamster på seg. Det er informasjon du ikke må glemme i en alt-tekst.

En sort t-skjorte med et bilde av en hamster som løfter en kettlebell på.
En sort t-skjorte med et bilde av en hamster som løfter en kettlebell på. Tekst ved siden av bilde beskriver varemerket (Pineapple Berry), type produkt (kortermet topp), farge (italian night) og muligheten for å velge størrelse, legge i en handlekurv eller markere som favoritt.

11. Alt-teksten beskriver for mye.

Dette blir kanskje «flesk på smør» og du føler kanskje at vi gjentar oss selv, men nyansene mellom «beskrivende nok», «maks lengde», «for lite» og «for mye», er viktig å presisere.


Vi har allerede bedt deg utelate unødvendige fyllord og tenke på balanse, flyt og budskap, og her understreker vi bare hvor viktig det er å begrense seg. Hold deg til poenget. Gjør det enkelt.

Start med det viktigste og kutt der du kan. 

Det emosjonelle aspektet.

De 11 huskereglene i denne artikkelen er ment å gi deg noen gode retningslinjer rundt dette med alt-tekster. Men mange av dem blir gjerne litt tekniske og rasjonelle / fornuftige.

For hva med de levende, følelsesmessig rike bildene som fanger vår fantasi?

Vi må ikke glemme disse tusen ordene et bilde kan si. «Et vennlig blikk» er ikke det samme som «et forelsket blikk». Begge kan smile, men øynene sier noe mer.

Det er her denne artikkelen havner i en mer subjektiv og tverrfaglig tilnærming.

Vi sier subjektiv fordi vi mennesker oppfatter ting ulikt. Hva som er essensielt for én person, kan være overflødig for en annen. Noen kan virkelig finne det inspirerende å høre et bilde bli beskrevet med maleriske ord, andre kan syntes det bare er tullball. 

Driver du i tillegg med markedsføring eller merkevarebygging, kan alt-tekstene representere enda et nytt sted hvor du kan gi nettsiden og varemerket din en atmosfære, en tone of voice, en identitet og personlighet.


En kvinne viser 25 forskjellige ansiktsuttrykk. Fra sinne og sjokk, til tøysete og blid.
Et barn med ivrige store øyne og tøffe briller kikker mot kamera med et lurt smil.

Finnes det et kompromiss eller én sannhet? Vi vet sannelig ikke, og her må intuisjonen din som innholdsprodusent finne sin stemme.

Og du. Vi gjør alle feil og ingen er perfekte. Alt kan bli bedre, alltid.

 

Sjekkliste før og etter du laster opp et bilde.

  1. Sørg for at bildet du skal bruke har en hensikt, en funksjon, og støtter det som blir skrevet / innholdet på siden og kanskje samtidig også representerer merkevaren din.
  2. Bruk autentiske bilder. Faktiske personer, situasjoner eller steder er mer troverdige enn klisjeaktige stockbilder.
  3. Sjekk at bildet har riktige dimensjoner, kvalitet og kan brukes på nett. Store bilder er tunge å laste. Hold de under 1 MB og ikke mer enn 72 dpi.
  4. Er det et fotografi lar du det være jpg, png eller kanskje enda bedre WebP eller AVIF. Er det en logo, illustrasjon eller grafikk, kan de være png. 
  5. Pass på at du har lov til å bruke bildet (dette gjelder både opphavsrett og samtykke av de som er fotografert).
  6. Gi bildefilen et smart navn. Det gjør det også lettere å finne bildet i mediebiblioteket ditt. «IMG1234» bør hete noe annet. Erstatt det med for eksempel navnet til personen som er fotografert eller motivet.
  7. Når du har lastet det opp i mediebiblioteket ditt, sørg for å gi det en god alt-tekst hvis det er hensiktsmessig.
  8. Skriv en god bildetekst hvis det er hensiktsmessig.
  9. Kreditér fotograf / opphavsperson i bildeteksten. For eksempel: «Foto: Kari Nordmann», «Illustrasjon: Navn Navnesen».
  10. Husk de 11 kjørereglene for alt-tekster i denne artikkelen.

 

Oppsummering

 

  1. Ikke alle bilder trenger alt-tekster.

  2. En god alt-tekst er meningsbærende i seg selv.

  3. Alt-teksten er beskrivende nok.

  4. Maks 125-150 tegn.

  5. Bruk normale komma- og punktumregler.

  6. Skipp informasjon om opphavsrett eller fotoakkreditering.

  7. Inneholder bildet kompleks informasjon, forklar mer andre steder.

  8. Skipp ordene «et bilde av», «en illustrasjon av», «fotografi».

  9. Ikke fyll alt-teksten med søkeord / nøkkelord.

  10. Alt-teksten beskrivende for lite.

  11. Alt-teksten beskriver for mye.

 

 

Syntes du dette ble for komplisert? Vi i ItumX har sertifiserte folk som kan hjelpe deg. Ta kontakt med oss i dag. 

Vil du vite mer om selskapet vårt?

Ta kontakt i dag

Vi er bare noen klikk unna

Portrettbilde av Keith Johansen. Fotografi

Keith Johansen

Salgsdirektør

[+47] 924 37 980

kfj@itumx.no